Det sägs att Google har förstört grunden till varför de finns till, med all reklam och alla sponsrade svar i deras sökmotor Google. Att Googla något har förvandlats från att faktiskt ta reda på något till att mötas av en vägg av reklam och placerade inlägg. Om man t.ex. är ute efter en ny diskmaskin och söker på vilken diskmaskin som är bäst, får man du upp den bästa i sitt sökresultat.
LLM
En allt vanligare företeelse är att man frågar en LLM direkt. Varför skall jag sitta och söka på nätet och kanske få flera förslag som är sponsrade när jag direkt kan fråga en LLM och få ett sammanfattat svar. Enligt Apple ser man för första gången på 22 år en förändring i trenden. Folk lämnar Google och för att över till att fråga LLM direkt.
Riskerna med LLM
Problemet med LLM är att om tillräckligt många säger att en sak är sann så tror en LLM att det är sant. Om vi skapar ett tillräckligt stort bot-net som öser ut sig artiklar om att jorden är platt kommer LLM till slut att påstå att jorden är platt.
Redan nu kan du hyra in dig på olika bot-net om du vill sprida ett virus eller en mask. I framtiden kommer du kunna hyra samma bot-net om du vill ha någon typ av paradigm eller förändring, CaaS (change as a service). Detta skulle kunna bli ett sätt för autoritära ledare som vill sprida sin världssyn.
Att vara källkritisk kommer i framtiden vara ännu viktigare än idag. Att ställa sig frågan ”är det här rimligt?”, precis som gjorde i matten under skoltiden.
Nya sökmönster
Alla sökningar som är sammanfattningar typ: Bästa restaurangerna i Stockholm, Hur bakar jag en Sockerkaka? eller Vilken är den bästa diskmaskinen? kan med lätthet besvaras av LLM, däremot annan läsning på webben som exempelvis dn.se kommer vi för tillfället försätta läsa.
Googles storhetstid är på väg att ta slut.

Lämna ett svar