Jag kommer i detta inlägg fokusera på fenomenet kundklubbar.
Kundklubbar var något som tidigare var förknippat med olika medlemskort. Man fick frågan ”Är du medlem?” när man handlade. Man letade upp sitt medlemskort bland alla andra och lämnade fram det. Plånböckerna var på den tiden full av olika medlemskort i olika kundklubbar.
Kundklubbar var och är ett sätt för butiken/kedjan att knyta kunden närmre. Man vill kunna skicka riktade erbjudanden baserade på ditt köpmönster. Man har koll på dina familjeförhållanden, om du kar barn, antal barn, var du bor, hur du bor. Man lägger ett puzzel över dig och ditt liv. Köper du blöjor? Färdigportioner? Lyxar du till på helgerna? Köper du vegansk mat osv.
Inte nog med att man lägger upp ett köpmönster av dig och kanske delar det med större globala it-företag (läs Apoteket), så samlar man in dina privata uppgifter såsom adress, telefon, e-post, personnummer mm.
Nu för tiden är medlemskorten borta. Det räcker med att man skannar ditt körkort. Kvittot det får man i Kivra.
När man tecknar sig för en kundklubb så skriver man ett osynligt kontrakt, ”jag lämnar mina uppgifter till er, se till att de stannar hor er!”. Företagen klarar inte detta, gång på gång läcker de uppgifter till Google, hackare eller andra aktörer.
